Co za tym idzie zagrożeniem w codziennej działalności firmy. Wielu przedsiębiorców martwiło się, że środki wpłacane przez ich kontrahentów w systemie split payment będzie powodowało zamrożenie środków na rachunku VAT bez możliwości wykorzystania ich na inne zobowiązania publiczno – prawne.
Istnieje jednak możliwość zapłaty zobowiązań z tytułu ZUS z rachunku VAT, co na pewno dla wielu przedsiębiorców będzie dużym ułatwieniem w codziennym funkcjonowaniu ich firmy.
W celu opłacenia zobowiązań ZUS należy dokonać zwykłego przelewu z rachunku VAT, środki z rachunku VAT automatycznie uzupełnią lub pokryją kwotę przekazywaną w celu opłacenia składek (jeśli w systemie banku jest taka funkcja).
Składki przekazywane do ZUS a środki z rachunku VAT – podstawa prawna:
• art. 62b ust. 2 pkt 2 lit. b Prawa bankowego
Rachunek VAT może być obciążony wyłącznie w celu wpłaty należności z tytułu składek, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300, z późn. zm.), oraz należności z tytułu składek, o których mowa w art. 32 tej ustawy, do poboru których obowiązany jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
• art. 62c ust. 11 Prawa bankowego
W przypadku, gdy płatność za fakturę zostanie dokonana na podstawie komunikatu przelewu na rachunek odbiorcy, dla którego bank nie prowadzi rachunku VAT, bank dokonuje zwrotu środków przy użyciu komunikatu przelewu